הטוב, הרע והשיטה ההולודינמית / אבישי אביטל

הגזר הינו קשה וכששמים אותו במים רותחים הוא מתרכך מדי. הביצה הינה רכה ובמים רותחים מתקשה. פולי הקפה הופכים את המים הרותחים לקפה טעים. והנמשל: המים הרותחים הם המשברים שאנו עוברים בחיים, החיצוניים והפנימיים

יש כאלה שיגידו כי משברים בחיים נוצרים ע"י אנשים "רעים" ויהיו כאלה שיקבלו את המשבר בהבנה גמורה ככפרה על המעשים הרעים שהם עשו לאחרים, סוג של "החטא ועונשו".

אם נתייחס למשברים שנוצרים על-ידי אנשים "רעים" אשר התנהגותם הרעה כלפינו לא מובנת, או לפחות המניעים להתנהגות זו אינם מובנים לנו.
הרי שתמיד יהיה קל להגדיר אנשים כ"רעים", שכוונתם היא להרעה לנו וזהו. אך לא כך הדבר...
בבסיס כל אדם מושך תמיד לטובתו, ושורש מעשיו כלפי אחרים נובעים מרצון זה.
ברוב המקרים מדובר באנשים המוכרים לנו וחיים בסביבתנו באופן קבוע, כגון: החבר לעבודה, מנהל הבנק, השכנה, פקידת הקבלה בקופת החולים, ההורה של הילד שנמצא עם הבן שלכם בגן או בבית הספר ועוד... אם נהיה כנים נבין כי ההגדרה אנשים "רעים" היא שטחית ולא נכונה.
חלק מן המשברים שנוצרים על-ידי האנשים ה"רעים" ומוגדרים כמעשים "רעים" ניתן גם לפרש ככשל בתקשורת, כלומר אי יכולת מילולית להביע את רצונם או פרשנות מוטעת למעשיהם, אך לא רק...

על בעיות שיצוצו במהלך חיינו אפשר בוודאי לבנות, בדיוק כמו העובדה לקיום השמש, הירח, כדור הארץ ובכלל. הסיבה המיסטית על-פי היהדות למשברים היא סוג של תיקון שהנשמה צריכה לעבור לאחר גלגוליה הרבים ואילו הסיבה הלוגית למשברים היא, כי בדרך זו האדם הופך חזק יותר וחכם יותר. על-פי תיאורית ה"הולודינמיקה" ההתמודדות עם משברים בחיים ופתרונן מגדירה אותנו.
מהי הולודינמיקה?
יובל כרמי, פסיכולוג קליני: "כל בעיה נגרמת ע"י הפתרון שלה וכל אתגר בפניו אנו ניצבים בחיים, קיים בכדי שנגלה את הפיתרון שלו. ההולודינמיקה – הולו = שלם, דינמיקה = פעולה, הולודינמיקה = השלם בפעולה.
איך הכל מתחבר להתמודדות עם משברים בחיים? פשוט, בדרך ההסתכלות שלנו על החיים. אם נבין שלמרות כל מה שנעשה תמיד יהיה עלינו להתמודד עם משברים וזו עובדה מוגמרת, בין אם נגרמו על-ידי האנשים ה"רעים" ובין אם נגרמו על-ידינו, אז נדע כי מה שבאמת חשוב הוא איך בחרנו להתמודד עימם.

במאמרו של יובל כרמי ניתן למצוא דרך אחת ומעניינת מאוד של השיטה ההולודינמית להתמודד עם משברים: "הגזר הינו קשה וכששמים אותו במים רותחים הוא מתרכך מדי. הביצה הינה רכה ובמים רותחים מתקשה. פולי הקפה הופכים את המים הרותחים לקפה טעים. והנמשל: המים הרותחים הם המשברים שאנו עוברים בחיים, החיצוניים והפנימיים. דהינו: מצוקות כלכליות, מחלות, מוות של קרובים, גירושין, מלחמות, משברים נפשיים ועוד. "אנשי הגזר" הם אנשים קשוחים מדי שבעתות משבר מתפרקים נפשית או גופנית. אין להם הגמישות הדרושה לעבור את המשברים, דעותיהם או גופם נוקשים מדי הם לא מצליחים להסתגל לשינויים ונשברים. "אנשי הביצה" הם אנשים שלבם מאד רך, אך בעתות מצוקה הם מתקשים, הם למעשה הופכים "לגזרים". הם אלה שאינם מרשים לעצמם לבכות או לחלות או להיות חלשים כי אם יהיו כאלה ישברו לגמרי, ולכן מתקשים מבפנים. הם שורדים את המשברים אך משלמים על כך מחיר – לעתים נפשי ולעתים גופני."אנשי הקפה" לעומת זאת, הם אלה שמסוגלים לקחת את המשברים הקשים ביותר ולהמיר את האנרגיה שלהם מחוסמת למסייעת. הם אלה שיכולים לשנות את חייהם, את השקפות העולם שלהם, את סביבתם, את דפוסי ההתנהגות שלהם, וכך להוציא מהאירועים הקשים ביותר את הטוב".

השיטה ההולודינמית נותנת לנו הסתכלות מעניינת על הדרך שבה נבחר להתמודד עם משבר שפקד אותנו. לדעתי להגדיר אנשים כ"אנשי ביצה", "גזר" או "קפה" לא תמיד עובד, כי ישנם אנשים שהתנהגו במשברים מסוימים כ"אנשי ביצה" ואילו במשברים אחרים כ"אנשי גזר" או "קפה". למרות זאת הרעיון עבורי היה הארה של ממש, אני מקווה שגם עבורכם.
מה אתם חושבים על השיטה ההולודינמית? אשמח לשמוע את דעתכם...
את המאמר המלא הגזר, הביצה ופולי הקפה של יובל כרמי, אפשר לקרוא באתר הבריאות דוקטורס

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

חפש בבלוג זה