ידוע מראש / אבישי אביטל

בס"ד
כיום ישנם אין סוף ניסים גלויים כל הזמן, הרב זמיר כהן כבר אמר באחת מהרצאותיו שאם היינו לוקחים אדם מלפני 175 שנה ומכניסים אותו בבית ממוצע של היום, הוא היה בטוח שהגיע לגן עדן. הבית בנוי מאבן יציבה ומבודדת, חם בחורף, נעים בקיץ, מים חמים וקרים יוצאים מכל חור בקיר, אדם מדבר מתוך תמונה, אוכל זמין ב-30 שניות ועוד... הכל מהשם יתברך

בסימן פרשת השבוע – שמות "וארא-בא"

בפרשת וארא ה' שולח את משה לבקש מפרעה שישחרר את בני ישראל מעבדות מצרים.
"וְדִבַּרְתָּ אֵלָיו, כֹּה-אָמַר ה' אֱלֹקֵי הָעִבְרִים, שַׁלַּח אֶת-עַמִּי, וְיַעַבְדֻנִי" (שמות ט, א).
וכמובן יש את סדר המכות כמו שכולנו מכירים ויודעים, אך פרעה למרות המכות מתחכם ואינו משחרר את בני ישראל "וַיִּכְבַּד לֵב פַּרְעֹה, וְלֹא שִׁלַּח אֶת-הָעָם (שמות ט, ז)"
נשאלת השאלה האם ישנו משהו שאינו בר השגה לבורא עולם? האם הבורא, כל-יכול, צריך את "אישורו" של פרעה לכאורה לשחרור את בני עמו?
הרי ה' במעמד זה יוכל לשחרר את בני ישראל מבלי כל מאמץ מיותר ואפילו ללא מכת מצרים אחת.
התשובה לכל השאלות חוזרת על עצמה מספר פעמים באותם מפגשים בפרשה בין ה' למשה כדוגמת הפסוק "כִּי-אֲנִי הִכְבַּדְתִּי אֶת-לִבּוֹ, וְאֶת-לֵב עֲבָדָיו, לְמַעַן שִׁתִי אֹתֹתַי אֵלֶּה, בְּקִרְבּוֹ" (שמות י,א). והסיבה "וּלְמַעַן תְּסַפֵּר בְּאָזְנֵי בִנְךָ וּבֶן-בִּנְךָ, אֵת אֲשֶׁר הִתְעַלַּלְתִּי בְּמִצְרַיִם, וְאֶת-אֹתֹתַי, אֲשֶׁר-שַׂמְתִּי בָם; וִידַעְתֶּם, כִּי-אֲנִי ה'" (שמות י,ב).
הקב"ה הוא אחראי לעקשנותו של פרעה וכל זאת למען בני ישראל שיראו ואראו את השם יתברך.

התמקדות בנקודה זו בפרשת וארא נותנת לנו פתח להבנת העוצמה הבלתי מושגת של השם יתברך מחד ולקטנותנו מאידך.
ה' ידע את טבעם ויצרם של בני ישראל, שהרי היו זקוקים לניסים גלויים, אותות ומופתים כדי שידעו ללא כל ספק, כי הוא הבורא של העולם ואין עוד אחר. לכן ה' סיבב את הסיבות והראה לבני ישראל עד לרגע היציאה ממצרים את כוחו ויכולותיו על הטבע.
וכשקוראים את הפרשה בדיעבד רואים אנו דרך הכתובים מימד נוסף של הבורא לאותות והמופתים הגלויים והוא יכולת הראיה העתידית -- " וַיֹּאמֶר ה'... כִּי יְדַבֵּר אֲלֵכֶם פַּרְעֹה לֵאמֹר, תְּנוּ לָכֶם מוֹפֵת" (שמות ז, ט). בלשון עתיד, ועוד דוגמה "וַיֹּאמֶר ה' ... כָּבֵד לֵב פַּרְעֹה; מֵאֵן, לְשַׁלַּח הָעָם" (שמות ז,יד).
ה' ידע מראש את תשובותיו של פרעה, וידע מראש את כל השתלשלות המקרים בכלל.
כי נאמר שאת התורה כתב קודם בריאת העולם ואז לפי התורה ברא עולם. ושכל העולם נברא רק עבור עם ישראל.

כיום ישנם אין סוף ניסים גלויים כל הזמן, הרב זמיר כהן כבר אמר באחת מהרצאותיו שאם היינו לוקחים אדם מלפני 175 שנה ומכניסים אותו לבית ממוצע של היום, הוא היה בטוח שהגיע לגן עדן. הבית בנוי מאבן יציבה ומבודדת, חם בחורף, נעים בקיץ, מים חמים וקרים יוצאים מכל חור בקיר, אדם מדבר מתוך תמונה, אוכל זמין ב-30 שניות ועוד... הכל מהשם יתברך.

ואילו אנו ממשיכים להתעסק בסיבות ומחפשים הסבר "הגיוני" לכל תהליך המתרחש סביבנו. כשטוב אולי אפשר לתפוס בסיבה ה"הגיונית", אבל שמתחיל להיות רע כמו בימים אלו, כגון שלא יורדים גשמים מקביל לקשיים בפרנסה ופיטוריי עובדים המונים, הארץ מוקיעה אותנו מקרבה מקביל לאויבינו מבחוץ שמתחזקים עלינו ועוד... בזמנים כאלה כולם אבל כולם מרימים את הראש ומתפללים לעזרה מאבא שבשמים כי אין עוד מלבדו.

אך אל לנו לדאוג הרי בורא עולם צפה את הכול וידע מראש את יצרנו וחולשתנו וכמו שמלמדת אותנו הפרשה הקב"ה עושה הכל בהשגחה גמורה ואת הסיבה לכך נוכל ללמוד רק בדיעבד מפיו של משיח שיבוא עלינו במהרה. ה' בגאונותו המופלאה מוביל אותנו למקום שכולו טוב ומה שנותר לנו הוא לבטוח בו ולהחזיק חזק כי זה כל האדם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

חפש בבלוג זה