עשר סיבות שכדאי לקחת בחשבון לפני שתהפוך לאיש מחשבים

בהסתכלות לאחור המחשבים הפכו לחלק בלתי נפרד מאיתנו, בערך בתחילת שנות ה-90. בתחילה המחשב שימש בעיקר ליישומי משרד ורק בשלב מאוחר יותר התחלנו להשתמש במחשב לצורכי גלישה ברשת האינטרנט, עבודה על יישומי גרפיקה וכמובן משחקי וידאו. מטבע הדברים עם ההתפתחות האבולוציונית של המחשב נוצר צורך גדול לאנשי תמיכה. לימים יקראו אנשי מחשבים, לאחר מכן תעשיית המחשוב תחולק למס' רב של תחומים כגון: אנשי חומרה, מתכנתים, בוני ומעצבי אתרי אינטרנט, יועצי מחשוב, מנהלי רשת, מהנדסי מחשב, אנשי מכירות ועוד שמות תואר כאלה ואחרים שנתנו עם הזמן לאנשי מחשבים. השורש כמובן לכל אנשי המקצוע המוזכרים תאמינו או לא הוא איש המחשבים השכונתי הרי כולם פחות או יותר התחילו במתן תמיכה טכנית למשפחה, חברים, שכנים וכו'... להלן הסיבות שכדאי לקחת בחשבון לפני שנכנסים לתחום המחשבים
רוב ההישגים שלך הם בלתי נראים לאיש המחשבים לעולם לא יגידו "רציתי לעדכן אותך שהכול עובד מצוין!". המציאות היא שקוראים לאיש המחשבים רק מתי שמשהו לא בסדר במחשב. רוב הפעולות של תחזוקת המחשב שהם כדי למנוע בעיות של המחשב בעתיד ויגרמו לו לעבוד בצורה מושלמת, תמיד יישארו ללא כל התייחסות מהמשתמש. המשתמשים תמיד ישימו לב למשהו שלא עובד ועבורו הם יקראו לך כדי שתתקן אותו.
כל השיחות דומות כשאיש מחשבים מעז לומר במה הוא עוסק, התגובה הטיפוסית היא "יש לי שאלה על המחשב שלי בבית...". כאשר ישנה בעיה ברשת המחשבים שעליה אחראי איש המחשבים עוד לפני שהוא מספיק להתחיל ולטפל בבעיה עוד תריסר אנשים מתקשרים לדווח על אותה הבעיה. או כאשר איש מחשבים צריך להסביר כיצד לבצע פעולה מסוימת על המחשב למשתמש, והמשתמש לא מצליח לחזור על הפעולה, גורלו של איש המחשבים היא בלתי נמנעת לשוב ולהסביר למשתמש על אותו התהליך לעד.
אתה מומחה בכל הקשור לציוד היקפי, מה לא? איש המחשבים לעיתים קרובות מוצא את עצמו במצב שמישהו ישאל אותו על רכישה מתחום המחשבים והאם היא שווה את המחיר? "שמעתי על (סוג של חומרה או תוכנה) שיכולה לעשות (משהו רצוי) בשבילי. הבאתי לך (את המפרט, הפרסום) בגלל שהייתי רוצה לשמוע את חוות דעתך, איזה מהם כדאי לי לקנות? למרות שהאיש סומך לחלוטין על הדעה של איש המחשבים יותר מאשר על הדעה שלו, המטרה האמיתית לפגישה זו היא לבנות לעצמו סוג של חסינות מפני לקיחת סיכון ברכישה. אם הרכישה תצא לא טובה והוא לא יקבל את (החומרה או התוכנה) שתעשה (משהו רצוי) עבורו, אז איש המחשבים יהפוך לשעיר לעזאזל – "אבל מתוקה, איש המחשבים אמר שכדאי לי לקנות את הסוג הזה!".
הכישורים שלך תמיד לא מעורכים תודות לכך שתמיד יש איזה ילד "מחונן" שיודע לבצע כמה פעולות בסיסיות לתחזוקה או התקנה של תוכנות פיראטיות לאחר שהוריד אותן באינטרנט,
כל פעם שמגיע איש מחשבים מקצועי ובעל ניסיון המחויב לפעול על-פי חוק, תמיד ישמע מהלקוח את אותו משפט שחוק על הילד של השכן שיכול לתקן עבורו את מחשב ללא תשלום ואפילו להתקין עבורו את התוכנות האחרונות בשוק בחינם. דע שזו עבירה על החוק. מחירי המחשבים תמיד יורד, איש המחשבים לא יכול לקבל שכר ללא ויכוח. אם הוא יבקש את המחיר שמגיע לא על-פי כישוריו, סבירות גבוהה שיתקל בויכוח "למה לא כדאי לקנות כבר מחשב חדש?". מחשבים שולחנים תמיד נעשים קטנים יותר, מהירים יותר וזולים יותר. ניתן היום לקנות מחשב חדש ב-1500 ₪. אם איש המחשבים מבזבז כ-5 שעות על תיקון המחשב ומבקש כ-500 ₪ סה"כ (100 ₪ לשעה), הלקוח יכעס בטענה שמחיר התיקון עולה כמעט כמחירו של המחשב.
אין לך רגע מנוחה איש המחשבים תמיד נתון להפרעה, כך שהוא לא מוצא זמן אפילו לעצמו. זה בגלל ש: א. מחשבים לעולם לא ישנים. ב. בעיות מחשבים אי אפשר לתזמן. ג. כל בעיה לוקח זמן לאתר. ד. איש המחשבים יכול לתת מענה מלא רק לבעיה אחת בכל פעם. ה. כל משתמש מאמין שלבעיה שלו צריך לתת עדיפות עכשיו.
לאיש המחשבים יש אחריות לשמור שמערכות המחשבים יפעלו, ובמקביל עליו לטפל במספר בעיות של משתמשים בו זמנית. הוא לעיתים קרובות צריך לנצל כל הזדמנות כדי לטפל בצרכים שלו למען אחרים – בגלל שבכל רגע, בכל יום, יכולים להפריע לו על-ידי מישהו שירצה להפוך את הבעיה שלו לבעיה של איש המחשבים.
אנשים מצפים שתעשה ניסים לעיתים בטעות, אנשים חושבים שאיש המחשבים מכיל את היכולות שיש לקוסם או נביא גם יחד, לדוגמה: "לא, אני באמת לא יכול לשחזר את הקבצים שלך מכונן האצבע (disk on key), גם אם תמצא אותו לאחר שיצא מהכלב שלך."
ההגדרה "יודע הכול" במחשבים מובילה אותך לאכזב אנשים אין הבנה בסיסית בין האנשים שיש תחומים שונים בתוך תעשיית המחשבים, ושאיש המחשבים לא יכול להיות מומחה בכל התחומים. ומה שיותר גרוע, הוא כאשר איש המחשבים מנסה להסביר זאת למישהו שמבקש את עזרתו בתחום שאינו מכיר, האיש לעיתים קרובות יחשוב שאיש המחשבים מנסה התחמק מלעזור לו.
יש לך אחריות ללא גבול מאיש המחשבים מצפים לפתור בעיות זה מובן. אך לעיתים אנשים אינם יודעים לקבוע גבולות לציפיות אלה. כאן מתחילות הבקשות המוזרות מאיש המחשבים הכוללים:
א. שחזור קבצים שנמחקו במקום העבודה (בקשה שיכולה להיות בגבול הפלילי אם הקבצים לא שלך). ב. להיכנס לדוא"ל של אדם שלא נמצא איתך (אישה שרוצה לקרוא את הדוא"ל של בעלה הנואף). ג. ללמד מישהו איך להחביא את אוסף הפורנו שלו.
פתרון הבעיות נע מהחלפת בטרייה למקלדת אלחוטית ועד לאיתור סיבת נפילת החשמל בבית של הלקוח, בכל יום בדיוק באותה השעה. זאת ועוד טיפוס על התקרה כדי להעביר כבל רשת או זחילה על הבטן כדי להגיע לשקע חשמל מתחת לשולחן.
זה קשה לשפוט מתי אתה באמת עוזר כשמדובר בעזרה לא מוסרית, והקושי הגדול מכולם זה להודות שאתה לא יכול לעזור למישהו עם הבעיה. סבירות גבוהה שאותו אדם יחשוב שאינך יודע את הפתרון לבעיה, בגלל שלא יכולת לעזור לו.
חיים של ניכור אנשים מדברים עם איש המחשבים רק כשהם צריכים שיתקן להם משהו. גם כאשר איש המחשבים ניגש למשתמש, הוא מייד מפנה את המקום בהנחה שהוא בא לסדר משהו – כאילו שלא יכול לקרות מצב שאיש המחשבים ניגש לומר שלום ולנסות לנהל שיחה חברותית.
העובדה היא שאיש המחשבים לעולם לא מקבל רגע מנוחה, תמיד ניגשים אליו בציפייה שישלוף פיתרון לכל תקלה. האנשים בעבודה לא מבינים שאיש המחשבים לא מעוניין לשמוע על הבעיות של המחשבים שלהם בזמן הפסקת הצהריים למשל, כנראה שזאת הסיבה העיקרית שהוא יעדיף לאכול לבד או לאכול מחוץ למקום העבודה. לא בגלל שאינו חברותי אלה כדי לקבל מעט שקט מההפרעות הבלתי פוסקות.
אין לך זהות זו חוויה לא נעימה כאשר אתה מופיע לשלם את ועד הבית והילד של השכן פותח את הדלת וצועק "אמא איש המחשבים פה!", איש המחשבים מתחנן לזהות שלא מקושרת עם מחשבים, אבל התווית של איש המחשבים תמיד תלך לפניו.

לאחר שקראת את הסיבות האלה יש לך מושג יותר ברור על חייו של איש המחשבים. עבודה בתעשיית המחשבים היא לא לכל אחד, זאת הסיבה העיקרית שבחרתי לפרסם את המאמר, כדי לעזור למי שחושב להיכנס לתחום, לבדוק אם הוא באמת יודע למה הוא נכנס.
בהצלחה!

LifeReboot.com באדיבות

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

חפש בבלוג זה